Jak najít správného copywritera?

Chcete se „vrhnout“ na psaní článků a rádi byste do světa copywritingu vkročili tou správnou nohou? Podívejte se na základní a zásadní poznatky, které vám pomohou najít pro vás vhodného copywritera.  Dozvíte se zásady tvorby textu, jak otextovat poradnu, jak upřesnit zadání copywriterovi a jak otextovat poradnu v e-shopu. Víte, kolik takové služby stojí a proč na nich (ne)šetřit? Tak pojďme na to.

(Ne)prodělejte na levných pisálcích

Potřebujete napsat text, ale nechcete přeplatit jeho vyhotovení? V rozhodování by nemělo jít stranou: kam chcete text umístit, kolik jste za něj ochotni zaplatit, tedy jaký máte rozpočet, a co od zveřejnění příspěvku očekáváte. Zde bývá kámen úrazu. Setkala jsem se s klienty, kteří jsou ochotni za tvorbu dobrého textu zaplatit, ale také s lidmi, kteří za něj zaplatit příliš mnoho nechtějí. Nemohu říci, že ten druhý model je zcela špatně. Záleží, jakou optikou se na daný problém díváte. Potřebujete-li dobrý text, který bude mít jiskru, přinese čtenáři přidanou hodnotu, budete za něj muset zaplatit. Poptáváte-li text pouze pro vyhledávání, tzn., aby v něm byla klíčová slova a odkazy na váš web, stačí vám pisálek za 100 Kč za článek. Takový článek umístíte pravděpodobně do nějakého on-line média zdarma, případně za drobnou úplatu, která bude činit max 2000 Kč. Takto získáte levně zpětné odkazy, které povedou na váš web. Po sedmi letech v on-line světě chápu a respektuji obě možnosti. Nicméně je dobré vyvarovat se chyb hned zpočátku, tj. před zadáním samotné zakázky.

  1. Účel a umístění textu: Jestliže jste si zaplatili PR článek na levném webu, který nikdo moc nečte a text je zde pouze kvůli zpětným odkazům, můžeme říci, že je jedno, kdo jej bude psát. Pravděpodobně si váš článek stejně nikdo nepřečte a do jedné či dvou zbloudilých duší, které na článek přijdou, nemá cenu příliš investovat. Přes inzerát najdete člověka, který napíše článek za 100 Kč. Text bude nekvalitní, ale svůj účel splní, a vy nějakou tu stokorunu ušetříte. Prakticky nejde o to, co je v článku napsané, ale primárně jde o zpětné odkazy, díky kterým budete ve vyhledávání lépe vidět.
  2. Čtený a dobrý web: Za umístění článku bude požadovat vyšší sumu. Zde byste měli zpozornět a nesvěřit text pisálkovi. Článek by měl mít kolem 1,5 až 2 NS. Není na škodu, má-li více, pokud má co sdělit. Záleží, co v něm bude napsané. Cena za 1 NS sepsání se pohybuje u dobrého copywritera s praxí okolo 400 Kč a více.  Za umístění zaplatíte tisíce. Záleží na tom, kde chcete článek publikovat. Některé weby nabízí nejen umístění, ale také vytvoření článku svými copywritery.
  3. Top weby: Velmi často si účtují tučnou sumu za zveřejnění článku, tedy za reklamní prostor, a také článek sepíše in-house redaktor. Není tomu tak vždy, ale často se s tímto setkáte. Zaplatíte za vyhotovení článku i za sepsání přímo společnosti, u které budete inzerovat. Dodáte-li PR článek, pravděpodobně jej bude kontrolovat editor, případně jiná pověřená osoba. Za umístění zaplatíte desetitisíce.
  4. Vlastní blog: Kapitola sama pro sebe je publikace článků na vlastním blogu. Dostanete-li zákazníka k vám na web, respektive na blog, měli byste mu dopřát tu nejlepší péči. Jinými slovy text by měl být perfektní. Čtenář si váš web zapamatuje a bude se na něj vracet. Pamatujte, že nic nejde hned a snadno. 

ZPOZORNĚTE: Vždy se při zadávání řiďte tím, k jakému účelu článek slouží. Velké společnosti pisálky nevyužívají, protože nechtějí, aby byl zveřejněn nekvalitní článek pod jejich jménem, a rády pár stokorun připlatí za kvalitní práci. Menší firmy se rozhodují pro nejlevnější služby často i v těch případech, které jim mohou uškodit. Volte zlatou střední cestu. Vždy posuďte přínosy a ztráty z vynaložených nákladů.

Nízký rozpočet. Co s tím?

Nízký rozpočet na propagaci je situace krajně nepříjemná a nemilá. Jste-li malá firma, máte bohužel smůlu. Můžete využít spolupráce s bloggerkami, kterým nabídnete za propagaci a vložení zpětných odkazů do textu produkty, které vyrábíte/prodáváte. Zkuste udělat soutěž, která se po internetu rozšíří. Nevyhazujte peníze zbytečně.

Jak vytvořit co nejpřesnější zadání pro copywritera

Čím lépe specifikujete své požadavky, tím lepší výsledek od copywritera dostanete. Jak toho docílit? Copywriterovi, který bude sepisovat pro vás článek, sdělte:

  • Umístění – uveďte web, kde budete publikovat článek.
  • Rozsah – specifikujte, jak má být článek dlouhý. Je rozsah libovolný, máte nějakou představu nebo má provozovatel webu, kde bude článek umístěn, nějaké požadavky?
  • Členění článků – standardně se článek skládá z nadpisu, obsahuje perex, podnadpisy a odstavce. Různé weby mají svá specifika a struktura se může mírně lišit.
  • Téma – přirozeně se bude týkat vaší branže. Jako zadavatel můžete mít konkrétní vizi toho, co by se vám líbilo, a co už ne.
  • Cenu – máte-li cenový strop na vytvoření článku, sdělte jej tvůrci.

Ve většině případů se setkávám s tím, že klient neví, co chce, případně neví, co by chtít měl. Tento výchozí stav není dobrý ani pro jednu stranu. Pokud chcete přenechat vše do rukou copywritera, vyberte si zkušeného profesionála, který napsal alespoň několik set článků.

Jak dlouho zabere vytvoření textu na zakázku a do kdy jej poptávat?

Co textař, to jinak napsaný text za různou sazbu a pracovní dobu (právě proto se ceny zpravidla účtují za jednu normostranu, nikoli za jednu hodinu). V zásadě by nemělo trvat od zadání zakázky odevzdat hotový text standardního rozsahu déle než týden. Příplatky za rychlé vyhotovení si neúčtuje každý. S copywriterem se můžete domluvit i na rychlejším zpracování, jestliže dané problematice rozumí nebo má časovou kapacitu pro sepsání textu. Profíci umí text zhotovit i do 24 hodin od jeho zadání, ale často si účtují příplatky za rychlé zpracování.  Nemusí tomu být vždy. Někteří copywriteři respektují naléhavé potřeby svého klienta a zhotoví text rychle bez příplatku. Zde se vyplatí dlouhodobá spolupráce s vaším vyvoleným copywriterem.

Zadáváte poptávku na otextování poradny a nevíte, co k tomu potřebujete? 

Copywriter o vašich produktech pravděpodobně nebude příliš informovaný. Pokud je bude znát, vždy o nich bude vědět méně než vy. A z toho je dobré vycházet.

Při zakázce mějte po ruce:

  • Analýzu klíčových slov
  • Data o prodejích
  • Reálná data o tom, jak se chovají vaši zákazníci
  • Výstup z Google Analytics

Poradna musí zákazníka přitáhnout, k tomu účelu je také vytvořena. Nebo ne?

Před zadáním zakázky si sepište odpovědi na základní otázky:

  • Kdo bude poradnu navštěvovat?
  • Co zákazníci v poradně hledají?
  • Co jim mohu poskytnout?
  • Nabízím speciální produkt nebo službu v porovnání s konkurencí?

Perfektní poradnu vytvoříte na základě kvalitně dodaných podkladů obsahujících analýzu klíčových slov, data o chování zákazníků. To ovšem nestačí. Je potřeba zaměřit se na jednu z nejpodstatnějších částí celého procesu. A tou je perfektní obsah. Pamatujte, že poradna vzniká pro lidi.

Jak roztáhnout boty? Druhá pozice ve vyhledávání zajistí článku v poradně vyšší návštěvnost.

Proč je důležitý obsah?

Obsah přináší nejen klíčová slova, ale hlavně by měl zákazníka obohatit, informovat jej o tom, co ještě neví a co se dozvědět chce. Jinými slovy, měl by jej zaujmout natolik, aby si vás zapamatoval.

Zásady pro psaní textů:

  • Nepřepisujte text, který již někdo napsal. Pointa je možná dobrá, ale smysl to moc nemá.
  • Pište čtivě. Pokud to neumíte, svěřte psaní povolanějším a věnujte se té činnosti, kterou zvládáte nejlépe. Rozdělujte práci.
  • Text obohaťte o něco nového. Přínosem může být zajímavá myšlenka, nová informace (víte, že …), tip, trik, cokoli.
  • Co jde zkrátit, zkraťte. Lepší je kratší zajímavý článek než text odnikud nikam.
  • Přizpůsobte stylistiku cílové skupině.
  • Text a obsah neošiďte jen proto, aby na webu „něco bylo“.

Ceny služeb

Závěrem si dovolím pro neznalce načrtnout ceny.

  • 100 Kč/NS – Pokud chcete vytvořit text pouze pro zpětné odkazy, nezáleží vám na kvalitě, volte nejnižší cenu.
  • 200 Kč – 300 Kč/NS – Text za to cenu by měl být kvalitnější. Často se setkávám s tím, že začínající copywriteři, kteří  píší rok nebo dva, si říkají 300 Kč/NS a více. Podle mě to je na nezkušeného nováčka dost, ale na druhou stranu, jestliže dělá svou práci dobře, proč mu za ni nezaplatit.
  • 400 Kč/NS – Průměrná cena za vytvoření jedné stránky od zkušeného copywritera bude okolo 400 Kč/NS. Spíše se setkáte s cenou ještě vyšší a není se čemu divit. Vytvoření textu stojí poměrně dost času a úsilí.
  • od 500 Kč/NS – Zde by se měla objevit velká přidaná hodnota například v odborných znalostech, zkušenostech, srovnání.
  • od 1000 Kč/NS – Podobnou cenu si mohou účtovat agentury.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *