Jak na popisky kategorií e-shopu

Proč vytvářet popisky v e-shopu? E-shop by měl být pro zákazníka nejen „výlohou“, kde si zboží prohlédne, ale musí mu poskytnout perfektní přehled o tom, co si kupuje. Proto při tvorbě e-shopu zaostřete také na popisky. E-shopy se dopouštějí zásadních chyb. Víte jakých?

Úvodem: Zásadní chyby při tvorbě popisků

  1. Popis typu „aby tam něco bylo“ není ta správná cesta. E-shop musí být přehledně rozčleněn do kategorií a podkategorií, které mají být popsány. Stejně jako se musí nacházet popis u každého nabízeného produktu.
  2. Úvaha, že popisky jsou úplně k ničemu, protože zákazník je stejně nečte, je zcela mylná. Zákazníci popis produktu čtou, dívají se na produktová videa a rozhodují se, do čeho a kde investují své peníze.
  3. Hlavně rychle, levně a co nejvíce odkazů. I to je špatně. Proč? Psát popisky není nic snadného. Je to práce nesmírně náročná, vyčerpávající a zdlouhavá. Uvedla bych jako příklad Alzu. E-shop Alza.cz je fajn. Má mimořádné postavení na trhu a nemusí se s nějakými popiskami kategorií nebo popisem produktu příliš trápit. A je to vidět. Jsem zklamaná jako člověk, který se textům věnuje už nějaký ten pátek, a také jako zákazník. V popisech produktů jsou zásadní chyby. Faktické, nikoli gramatické. Vybíráte-li sušičku s nejdelší stranou 79 cm kvůli prostoru v koupelně, jen těžko budete s nákupem spokojeni, když vám dovezou sušičku zcela jiných, větších, rozměrů. Tvůrce popisky se uklepl. Ano, to se stává. Jenže chyb v tomto e-shopu je více než dost (například u čtečky karet, notebooků). Alza si je může dovolit, protože má výjimečné postavení na trhu. Může si je ale dovolit malý e-shop?
  4. Co nejvíce klíčových slov a prolinky na produkty. Ani to není ta správná cesta. „Milý zákazníku, nabízíme úplně všechno: pračky Whirpool Awe, Whirpool fwg, LG 7, LG Fw, Gorenje Ws.“ Prolinky by měly být směřovány na kategorie a podkategorie, nikoli na produkty.

Popis u kategorií a podkategorií

Vytvořit smysluplný text, který ocení lidé, a zároveň napomůže vyhledávačům, aby byl váš e-shop více vidět, není nic nemožného. Zároveň do této (na první pohled) kreativní činnosti musíte investovat značné množství času, aby do sebe vše zapadlo. Podívejte se na podrobnější návod. Popis produktu by neměl být takový, aby opsal výrobek vyfocený na fotografii. Takové „popisky“ vyrábí Baťa: „Fialové boty na platformě.“ Ale co dál? To zákazník uvidí z obrázku. V popisu musí být parametry produktu, materiál, užití a další specifické vlastnosti, například: rok výroby (u kočárků, oblečení, módních doplňků, nábytků, počítačů atp.), doba nabíjení přístroje, výdrž baterie, způsob čištění, návod na montáž, velikost a hmotnost balení. Vždy si pokládejte otázku: Proč si mám produkt vybrat?

Špatný popisek pásku e-shopu www.bata.cz. Jak je pásek široký? Co je ostatní useň? Jak je velká dírka? Kolik má dírek? Jaké jsou rozestupy mezi nimi? K jakému oblečení se hodí? Chybí naprosto základní informace.

Nabídněte něco navíc

V e-shopu se perfektně hodí hodnocení zakoupených produktů samotnými zákazníky. Tento způsob reflektuje jejich spokojenost či nespokojenost s výrobkem a podněcuje k novému či opětovnému nákupu další klienty. Funkce související produkty by měla být v e-shopu  samozřejmostí. Pro přehlednost zapněte funkci srovnávání produktů a také zprovozněte on-line poradnu, kam mohou zákazníci napsat dotaz ohledně funkce či vlastností výrobku. Vytvořit můžete i tzv. wishlist (seznam přání), do kterého si mohou zákazníci uložit produkt, o jehož koupi váhají. Musí být popisky všude? Technicky vzato nemusí, ale mohou. Řada profesionálů vám odpoví, že popisky jsou potřeba pouze u drahých produktů a u těch levných čert to vzal. Ale co když to není tak úplně pravda, protože časy se mění? Pokud si budete kupovat přes internet potraviny a vložíte do košíku maso, bude vás zajímat země původu, chov a porážka? Jestliže si na otázku odpovíte ano, pak vám bude jasná důležitost popisků.

Popisky kategorie „hračky“ v e-shopu Kiido.cz jsou napsány správně. Text má přidanou hodnotu a odkazuje na podkategorie, které vidíte rozbaleny u horní lišty.

Jak napsat popisky kategorií a podkategorií v e-shopu: Tři kroky k úspěšnému výsledku

Dělejte svou práci dobře. V e-shopu nikdy nepodceňte klíčová slova a popisky kategorií a podkategorií. Řada e-shopů tyto popisky nemá a ztrácí zbytečně silnou pozici ve vyhledávání.

  1. Propojte kategorie a podkategorie mezi sebou: Propojení kategorií, respektive odkazování na podkategorie, je při tvorbě popisků klíčové. Popisek musí obsahovat kolem tří až čtyř odkazů. Následně platí, že čím více, tím hůře. V zásadě záleží vždy na provozovateli e-shopu, kolik odkazů s textem propojí.
  2. Vyvarujte se vyjmenovávání produktů: Nikdy nepište do popisu kategorie, jaké produkty nabízíte, ale řekněte to obecněji. Dobře vám poslouží názvy podkategorií, na které můžete odkázat.
  3. Délka musí být akorát: Co to znamená délka akorát? Text nesmí být ani dlouhý a ani krátký. Popis kategorie by měl mít kolem 90 až 120 slov. Pokud má 400 slov, je to špatně. Popis produktu musí obsahovat hodnotné informace.

Jak napsat popis kategorie?

Podívejte, jak odkazovat při psaní popisku například u e-shopu s úklidovými prostředky a s věcmi do domácnosti.

Kategorie 1 Podkategorie 1 Podkategorie 2
Prostředky na čištění Mytí nádobí Jary a tekuté prostředky
    Tablety do myčky
  Mytí oken  
  Koupelna  
Prostředky na praní Prací prášek  
  Gel na praní  

Popis kategorie 1: Prostředky na čištění

V textu odkazujte na podkategorii 1, zde na mytí oken, mytí nádobí, ale také by se měl objevit odkaz na kategorii 1 prostředky na praní.

Zcela špatně je por popisek kategorie 1Náš e-shop nabízí Pur, Jar, prací prášek Ariel o hmotnosti 5 kg …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *